Elfogaod a sütiket? Elfogadom
Termékek Menü
MÁSNAP NÁLAD!
Csomagodat akár másnap átveheted!

A pedagógusnap apropóján: Maria Montessori

A pedagógusnap apropóján: Maria Montessori Bemutatunk egy híres pedagógust: Maria Montessori-t, aki a 20. század elején jelentős változást hozott az oktatási módszerekben.

1870-ben született Olaszországban. Az ország egyik első női orvosaként kezdte pályáját, de hamar az oktatás felé fordult, különösen a tanulási nehézségekkel küzdő gyermekek segítése érdekelte. Munkássága forradalmi hatással volt a pedagógiára, és máig világszerte elismerik módszereit. Módszere az 1900-as évek elején indult útjára Olaszországból, és gyorsan nemzetközi elismerésre tett szert. Az első Montessori-iskola, a "Casa dei Bambini", 1907-ben nyílt meg Rómában. A pedagógiai megközelítés – amely a gyermek önállóságát, szabad választását és a tanulás iránti belső motivációját helyezi előtérbe – hamar felkeltette a figyelmet világszerte. A 20. század közepére Montessori-iskolák jelentek meg Európa több országában, Észak-Amerikában, majd később Ázsiában és Afrikában is. Ma több mint 100 országban működnek Montessori-intézmények, és a módszer népszerűsége töretlen az alternatív pedagógiai irányzatok között.

Montessori pedagógiai elvei

A Montessori-módszer alapja, hogy minden gyermek egyedi, és legjobban saját tempójában, tapasztalati úton tanul. A tanulási környezetet úgy kell kialakítani, hogy az ösztönözze az önállóságot, kíváncsiságot és felelősségérzetet.

A képen Maria a tanítványaival az általa létrehozott első oktatási épületben: Casa dei Bambini (Gyermekek Háza) Forrás: Baan Dek

Főbb jellemzői:

·         Gyakorlati tanulás és játék: A gyerekek valóságos tapasztalatok révén tanulnak, felfedezve a világot.
·         Gyermek által irányított tanulás: A tanulás nem a tanár vezetésével, hanem a gyermek érdeklődésére alapozva zajlik.
·         Felkészített környezet: Olyan tantermi eszközök állnak rendelkezésre, amelyek segítik a független tanulást és az önellenőrzést.
·         Szabadság és felelősség: A gyerekek szabadon választhatják meg tevékenységeiket, de a szabadságuk felelősséggel is jár..
·         Vegyes korosztály: A különböző életkorú gyerekek együtt tanulnak, így a nagyobbak segíthetik a kisebbeket.

Montessori módszer ma

A módszert eredetileg 0–18 éves korú gyermekekre tervezték, ma legelterjedtebben a 3–6 évesek körében használják, léteznek azonban Montessori általános és középiskolák is. A Montessori-féle megközelítés hatása mára túlmutat az ilyen nevű iskolákon. Számos általános iskola és koragyermekkori program alkalmaz Montessorihoz hasonló elemeket:  gyermekközpontú tanítás, játékalapú, tapasztalati tanulás, rugalmas tanulási terek, a tanár, mint támogató jelenlét.

Maria Montessori hitte, hogy a nevelés célja nem csak a tudás átadása, hanem a gyermek egészének fejlesztése – érzelmileg, szociálisan, értelmileg és fizikailag is. Módszere máig élő alternatívát kínál a hagyományos oktatással szemben, és a tanulás örömére, a függetlenségre és az önirányított fejlődésre helyezi a hangsúlyt.

Életéről 2 részes film készült 2007-ben, Maria Montessori – Egy élet a gyermekekért címmel (rendező: Gianluca Maria Tavarelli)

      

Tartalomhoz tartozó címkék: hír történet